Kormány készítése

Egy jobbfajta kormány ami passzol a hajónkba 15000-20000 Ft is lehet. De akkor még csak sima műanyag kormányról beszélünk. A fakormányok, pl egy mahagóni kormány ára igencsak 50000-60000Ft-os összegre rúg. Nyilván ez elég nagy visszatartó erő. Ezen apropóból íme egy kis kedvcsináló vállalkozó kedvű, ügyes kezű hajós kollégáknak!
Ennek az összegnek a töredékéből elkészíthetjük új kormányunkat saját kezűleg. Egy kis szépérzékkel és kellő odafigyeléssel olyan anyagokat válogathatunk össze, amelyek abszolút beleillenek az összképbe.

 Miután elvégeztük a számításokat, hogy mekkora legyen az anyagvastagság, felvágjuk a már előre kigyalult deszkánkat, a táblásításhoz. Érdemes 2mm -el nagyobbra vágni a léceket, hiszen a táblásítás utáni vastagolás és csiszolás ismételten jelent 1-2mm mínuszt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Táblásításnál mindenképpen D4-es vízállóságú,főzésálló ragasztót használjunk. Én a Körapur 666-os nagyon erős, főzésálló, UV, és tengervízálló 2K-s szerkezeti ragasztót választottam. Hosszú nyitott idővel rendelkezik 90 perc, de az edző változtatásával játszhatunk egy kicsit az idővel. Nem a legkönnyebb a feldolgozása, de a kötés erőssége elképesztő. Próbaképpen egy letáblásított maradék anyagot szétvertem egy acélkereten,és nem a ragasztásnál engedett az anyag, hanem a színfa hasadt szét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mielőtt letáblásítjuk az anyagunkat, ajánlott egy teríték elkészítése. Lerakosgatjuk a felvágott léceket úgy, ahogyan majd ragasztás után látni szeretnénk és számozzuk be, vagy jelöljük meg a sorrendiséget. Lehetőség szerint olyan darabokat fektessünk egymás mellé, amelyeknek a bütü felől nézve ellentétesen vannak az évgyűrűi. Így csökkentve a később fellépő felületi feszültséget. (nem hajlik meg a lapunk)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teríték

 

 

 Táblásítás kézi szorítókkal

 

 

 A már elkészült letáblásított, kivastagolt mahagóni és juhar lapok

 

A felsőmarót célszerű úgy beállítani, hogy egyszerre 4mm anyagvastagságnál ne vigyen el többet, így a lassan de biztosan elvnél maradva többször kell elvégezni az adott műveleteket, viszont kisebb eséllyel szakad ki a marási ívünk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A felsőmarót célszerű úgy beállítani, hogy egyszerre 4mm anyagvastagságnál ne vigyen el többet, így a lassan de biztosan elvnél maradva többször kell elvégezni az adott műveleteket, viszont kisebb eséllyel szakad ki a marási ívünk.

 

.

Tanácsos kívülről befelé haladva kimarni a kormány íveit, így a középső befogatásunk az utolsó pillanatig megmarad

 

 

Itt már kezd hasonlítani egy kormánykerékre, miután minden oldalról megkapta a lekerekítést, él marást

 

 

 Miután elkészültek a lekerekítések, óvatosan lefejtettem a három réteget egymásról, és kézi vésőkkel kivéstem a kormánykerék vázának a befogatásait. Még egy próba, hogy mindenhol illeszkedik e és végül alaposan átkenve ragasztóval összeszorítottam a három lemezt az aluvázzal.
Ezután rengeteg csiszolás következett amit csakis kézzel végeztem, ilyen íves formánál ugyanis gép használatával hamar elcsiszolhatjuk a kialakított íveket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Íme a régi kormány, hosszú ideig ,,szolgált” de idővel megkopott, berepedezett, néhol elengedte már a ragasztás

 

És ez már az új kormánykerék, két réteg alapozás, és hét réteg 2K-s lakkréteg után

 

Itt már az alumínium rész is átesett egy kis ráncfelvarráson