Csomók

Hasznos dolgok: A csomók

A köteleket mindig jobb kézzel tekerjük ("szedjük") fel, az óramutató járásával megegyező irányba. Ugyanakkor a jobb kezünkkel tegyünk rázó és csavaró mozdulatokat, annak elkerülése érdekében, hogy (pl. a kemény kötél) 8-as alakba csavarodjon. Ha bal kezesek vagyunk, akkor az óramutató járásának ellentétesen tekerjük fel a kötelet. A kötelek rendezésének több módja is van, melyek közül néhányat az alábbiakban bemutatunk.

Bővebben: Csomók

Boatshow 2008

Vélemények a 2008-as Boat showról

Mint ahogyan minden évben hagyománnyá vált, ezév februárjában is megrendezésre került a Hungexpo területén a "Boat Show" avagy a sport és kedvtelési célú hajók kiállítása, vására. A rendezvényt a hétvégi dömpingtől tartva 15-én pénteken látogattam meg. Ahogy beléptem, a szokásos látványtól eltérően nem csak hatalmas yachtokat láttam bezsúfolva a pavilonba, hanem inkább több sporthajót.
Fahajós szempontból pozitív látvány fogadott, amikor megtaláltam " Az Első Magyar Veterán Fahajók Egyesülete" feliratú standot.

Bővebben: Boatshow 2008

Felületkezelés

Felületkezelés vízvonal felett, és alatt

Elöljáróban annyit szeretnék megjegyezni, akár mottóként is beillene  legyen szó bármilyen munkafolyamatról is, ,,a félmegoldás nem megoldás”

Szerző: Jenei Péter

Bővebben: Felületkezelés

P.Europe műhelylátogatás

 P. Europe
Műhelylátogatás

Régóta terveztük, hogy ellátogatunk abba a műhelybe, ahol készítik Magyarország egyetlen fahajóját a P.Europe-ot. A műhely Ecseren található. A két cégtulajdonos vezetett minket körbe: Schleer Ferenc és Szalai László.

Bővebben: P.Europe műhelylátogatás

Sebes Emil visszaemlékezése

Amatőr készítésű csónakmotorok az "őskorból"

A II.VH után meginduló csónakmotor-sport szülte a kényszert, hogy a csónakmotorokat magunk építsük, barkácsoljuk. Abban az időben még nem volt importra lehetőség, de a mi túra- és versenymotorjaink sokszor tökéletesebb technikával készültek, mint a későbbi gyáriak. Abban az időben főleg 100,125,175 cm3-is, oldalmotorok készültek.

Bővebben: Sebes Emil visszaemlékezése

Ada felújítása

 "ADA"
A hajóra egy budapesti raktár mélyén találtunk rá. Első ránézésre jó állapotúnak tűnt, rögtön felkeltette az érdeklődésünk. Nem láttunk rajta sérülést, elszíneződést. Ami elsőre feltűnt a lakkozás állapota. Nagyon furcsa látvány volt, a lakk 5Ft-os nagyságú körökre össze volt zsugorodva és elég puha állagú volt. Ráadásul egy nejlonfólia maradványait is felfedezni véltünk már-már a lakkal egy réteget alkotva.

Bővebben: Ada felújítása

III. fahajó találkozó 2009

III. Fahajós találkozó 2009.
(Dunabogdány)

Miután az utolsó hajó is vízen volt közösen felmentünk Visegrádig, majd hangos dudaszóval ünnepeltük, hogy megtettük e "hatalmas" távolságot. Mindenesetre szép látvány volt a sok fahajó együtt a Dunán. Ezek után a hajók visszakerültek a helyükre és a pedrofon zenekar is megérkezett. Beesteledett és eljött a fahajós szépségverseny eredményének kihirdetése. A versenyt a Csuri nyerte, Tóth Lajos "Öcsi" és testvére Tóth Zsolti nem kis örömére. A Csuri egyébiránt a Füke Sanyi bácsi által elsőként készített hajó. Majd beindult a buli és hajnalig ropta mindenki.

Bővebben: III. fahajó találkozó 2009

II.Fahajó találkozó 2008

II. FAHAJÓ TALÁLKOZÓ
2008
Dunabogdány

A verseny győztese, Bojan nevezetű gyönyörű fahajó, tulajdonosa Bergl Petya nagy örömére. (Petya meg is érdemli a kupát, hiszen egész télen a bárkáján dolgozott: "több mint 3000 munkaóra van benne", tudtuk meg tőle.) Az eredményhirdetés után visszamentünk a kemping területére és folytattuk a fahajók szépségében való gyönyörködést és beszélgetést. Rengeteg rendes, hasonló gondolkodású és érdeklődésű ember találkozhatott itt egymással. A hangulat nagyon jó volt. A viták itt maximum a lakkozás technikája körül forogtak. Az ország egész területéről érkeztek "sporttársak". Este megérkezett a zenekar (Pedrofon) és egy hatalmas bulival koronáztuk meg a találkozónkat. Végeredményben igazán jól sikerült a találkozó, nagyon jól éreztük magunkat. A tavalyinál sokkal több látogató és hajó vett részt és talán jövőre még többen leszünk.

 

Bővebben: II.Fahajó találkozó 2008

Wiggi felújítása

 Wiggi

A hajót 1972-ben Svájcban készítették. Magyarországra 1997-ben érkezett, de itt már nem használták, egy tárolóban állt több mint 10 évet, amíg rá nem találtunk. A történelméről sajnos nem sokat sikerült kideríteni, ha bárki információkkal tud szolgálni erről a típusról, azt szívesen fogadjuk. Sem a test, sem a motor nem tűnt rossz állapotúnak, rohadás és elszíneződés nem látszott rajta. A decken a lakk pár helyen sérült volt és az oldalán a festés is pergett már le. Ekkora hajót még nem újítottunk fel soha, de gondoltuk megpróbáljuk, végül is nem láttunk olyan problémát, amit ne tudtunk volna saját erőnkből megoldani.

Bővebben: Wiggi felújítása

Kormány készítése

Kormány készítése

Egy jobbfajta kormány ami passzol a hajónkba 15000-20000 Ft is lehet. De akkor még csak sima műanyag kormányról beszélünk. A fakormányok, pl egy mahagóni kormány ára igencsak 50000-60000Ft-os összegre rúg. Nyilván ez elég nagy visszatartó erő. Ezen apropóból íme egy kis kedvcsináló vállalkozó kedvű, ügyes kezű hajós kollégáknak!

Szerző: Jenei Péter

Bővebben: Kormány készítése

Motorcsónak verseny 2008

Élménybeszámoló a 2008-as nagymarosi motorcsónak versenyről

2008 július 19-én megrendezésre került Nagymaroson a "Szelence Kupa" elnevezésű túrahajó verseny, valamint a "Sió Eckes Kupa" néven ismertté vált veterán hajó verseny, amelyen a magyarfahajok.hu három csapata is rajthoz állt.

Bővebben: Motorcsónak verseny 2008

Műhelylátogatás

Műhelylátogatás Csitári Sándornál

Pár héttel ezelőtt ellátogattunk Sanyihoz, mert már nagyon érdekelt a munkássága!

Bővebben: Műhelylátogatás

Ülések készítése

 Ülések készítése fahajóba

Faanyag kiválasztása:
Ügyeljünk az anyag minőségére és szárazságára. Kerüljük a csomós, vizes, megrepedezett, elszíneződött faanyagot.

Bővebben: Ülések készítése