Csomók
Hasznos dolgok: A csomók
A köteleket mindig jobb kézzel tekerjük ("szedjük") fel, az óramutató járásával megegyező irányba. Ugyanakkor a jobb kezünkkel tegyünk rázó és csavaró mozdulatokat, annak elkerülése érdekében, hogy (pl. a kemény kötél) 8-as alakba csavarodjon. Ha bal kezesek vagyunk, akkor az óramutató járásának ellentétesen tekerjük fel a kötelet. A kötelek rendezésének több módja is van, melyek közül néhányat az alábbiakban bemutatunk.
Boatshow 2008
Vélemények a 2008-as Boat showról
Mint ahogyan minden évben hagyománnyá vált, ezév februárjában is megrendezésre került a Hungexpo területén a "Boat Show" avagy a sport és kedvtelési célú hajók kiállítása, vására. A rendezvényt a hétvégi dömpingtől tartva 15-én pénteken látogattam meg. Ahogy beléptem, a szokásos látványtól eltérően nem csak hatalmas yachtokat láttam bezsúfolva a pavilonba, hanem inkább több sporthajót.
Fahajós szempontból pozitív látvány fogadott, amikor megtaláltam " Az Első Magyar Veterán Fahajók Egyesülete" feliratú standot.
Felületkezelés
Felületkezelés vízvonal felett, és alatt
Elöljáróban annyit szeretnék megjegyezni, akár mottóként is beillene legyen szó bármilyen munkafolyamatról is, ,,a félmegoldás nem megoldás”
Szerző: Jenei Péter
P.Europe műhelylátogatás
P. Europe
Műhelylátogatás
Régóta terveztük, hogy ellátogatunk abba a műhelybe, ahol készítik Magyarország egyetlen fahajóját a P.Europe-ot. A műhely Ecseren található. A két cégtulajdonos vezetett minket körbe: Schleer Ferenc és Szalai László.
Sebes Emil visszaemlékezése
Amatőr készítésű csónakmotorok az "őskorból"
A II.VH után meginduló csónakmotor-sport szülte a kényszert, hogy a csónakmotorokat magunk építsük, barkácsoljuk. Abban az időben még nem volt importra lehetőség, de a mi túra- és versenymotorjaink sokszor tökéletesebb technikával készültek, mint a későbbi gyáriak. Abban az időben főleg 100,125,175 cm3-is, oldalmotorok készültek.
Ada felújítása
"ADA"
A hajóra egy budapesti raktár mélyén találtunk rá. Első ránézésre jó állapotúnak tűnt, rögtön felkeltette az érdeklődésünk. Nem láttunk rajta sérülést, elszíneződést. Ami elsőre feltűnt a lakkozás állapota. Nagyon furcsa látvány volt, a lakk 5Ft-os nagyságú körökre össze volt zsugorodva és elég puha állagú volt. Ráadásul egy nejlonfólia maradványait is felfedezni véltünk már-már a lakkal egy réteget alkotva.
III. fahajó találkozó 2009
III. Fahajós találkozó 2009.
(Dunabogdány)
Miután az utolsó hajó is vízen volt közösen felmentünk Visegrádig, majd hangos dudaszóval ünnepeltük, hogy megtettük e "hatalmas" távolságot. Mindenesetre szép látvány volt a sok fahajó együtt a Dunán. Ezek után a hajók visszakerültek a helyükre és a pedrofon zenekar is megérkezett. Beesteledett és eljött a fahajós szépségverseny eredményének kihirdetése. A versenyt a Csuri nyerte, Tóth Lajos "Öcsi" és testvére Tóth Zsolti nem kis örömére. A Csuri egyébiránt a Füke Sanyi bácsi által elsőként készített hajó. Majd beindult a buli és hajnalig ropta mindenki.
II.Fahajó találkozó 2008
II. FAHAJÓ TALÁLKOZÓ
2008
Dunabogdány
A verseny győztese, Bojan nevezetű gyönyörű fahajó, tulajdonosa Bergl Petya nagy örömére. (Petya meg is érdemli a kupát, hiszen egész télen a bárkáján dolgozott: "több mint 3000 munkaóra van benne", tudtuk meg tőle.) Az eredményhirdetés után visszamentünk a kemping területére és folytattuk a fahajók szépségében való gyönyörködést és beszélgetést. Rengeteg rendes, hasonló gondolkodású és érdeklődésű ember találkozhatott itt egymással. A hangulat nagyon jó volt. A viták itt maximum a lakkozás technikája körül forogtak. Az ország egész területéről érkeztek "sporttársak". Este megérkezett a zenekar (Pedrofon) és egy hatalmas bulival koronáztuk meg a találkozónkat. Végeredményben igazán jól sikerült a találkozó, nagyon jól éreztük magunkat. A tavalyinál sokkal több látogató és hajó vett részt és talán jövőre még többen leszünk.
Wiggi felújítása
Wiggi
A hajót 1972-ben Svájcban készítették. Magyarországra 1997-ben érkezett, de itt már nem használták, egy tárolóban állt több mint 10 évet, amíg rá nem találtunk. A történelméről sajnos nem sokat sikerült kideríteni, ha bárki információkkal tud szolgálni erről a típusról, azt szívesen fogadjuk. Sem a test, sem a motor nem tűnt rossz állapotúnak, rohadás és elszíneződés nem látszott rajta. A decken a lakk pár helyen sérült volt és az oldalán a festés is pergett már le. Ekkora hajót még nem újítottunk fel soha, de gondoltuk megpróbáljuk, végül is nem láttunk olyan problémát, amit ne tudtunk volna saját erőnkből megoldani.
Kormány készítése
Kormány készítése
Egy jobbfajta kormány ami passzol a hajónkba 15000-20000 Ft is lehet. De akkor még csak sima műanyag kormányról beszélünk. A fakormányok, pl egy mahagóni kormány ára igencsak 50000-60000Ft-os összegre rúg. Nyilván ez elég nagy visszatartó erő. Ezen apropóból íme egy kis kedvcsináló vállalkozó kedvű, ügyes kezű hajós kollégáknak!
Szerző: Jenei Péter
Motorcsónak verseny 2008
Élménybeszámoló a 2008-as nagymarosi motorcsónak versenyről
2008 július 19-én megrendezésre került Nagymaroson a "Szelence Kupa" elnevezésű túrahajó verseny, valamint a "Sió Eckes Kupa" néven ismertté vált veterán hajó verseny, amelyen a magyarfahajok.hu három csapata is rajthoz állt.
Műhelylátogatás
Műhelylátogatás Csitári Sándornál
Pár héttel ezelőtt ellátogattunk Sanyihoz, mert már nagyon érdekelt a munkássága!
Ülések készítése
Ülések készítése fahajóba
Faanyag kiválasztása:
Ügyeljünk az anyag minőségére és szárazságára. Kerüljük a csomós, vizes, megrepedezett, elszíneződött faanyagot.