Sebes Emil visszaemlékezése

 

A II.VH után meginduló csónakmotor-sport szülte a kényszert, hogy a csónakmotorokat magunk építsük, barkácsoljuk. Abban az időben még nem volt importra lehetőség, de a mi túra- és versenymotorjaink sokszor tökéletesebb technikával készültek, mint a későbbi gyáriak. Abban az időben főleg 100,125,175 cm3-is, oldalmotorok készültek,
-Terta 100-as (Telefongyár),
- Weekend 90, -álló hengerrel, porlasztó nélkül, a benzintank tetején lévő szabályozó tűvel lehetet az üzemanyagot adagolni.
- Istross-Paulini 125, 175, 250 cm3 - kézi forgó Schieber-levegő, az úszóházon üzemanyag állítóval.
- Csiri 175, 250 cm3 - ebből lett a Sirály a Gamma-műveknél
-Richter 175, - (Richter Rudolff) oldal és farmotor, (Békeffi tervek alapján)
-Budai 125, 175, 250 cm3 oldalmotorok, - König licenc alapján és 175, 250, 350, 400, 500, 800 cm3-es farmotorok. (Budai Béla) Államosítás után a 175-öst Buda néven gyártotta az Esztergomi Gépgyár.
1951. cseh Jáva Aero-Minor 750 cm3-es, kéthengeres, DKW-licence sportkocsimotor, Surányi Bandi bácsi készítette, a Találmányi Hivatal által levédetett speciális Surányi porlasztóval, Romag lendkerék mágnes gyújtással, DKW-aggregát mágnesgyújtással, és hengerenként két-két gyertyával. Karsai Spied hajón szép eredményeket ért el. (nekem nincs róla képem, de Sarkadi Sándor bajai motorcsónakversenyző tulajdonában van 1 db) 1951. Sebes 175. (Sebes Emil) oldalmotor és farmotor, A motorok a Láng-Vasas Motorcsónak Szakosztály égisze alatt készültek Békeffi László tervezőmérnök tervei alapján. Az oldalmotor hengerszívással, a farmotor alsó karterszívással és forgó-Schieberrel,., Amal vízszintes pótlevegős porlasztóval, Pannónia lendkerék mágnessel. A második prototípus Bing porlasztóval, lendkerék- mágnes 2 db gyújtótekerccsel, 2 gyertyás hengerfejjel .A forgattyús tengely a Láng óriás hajómotor egy-egy kipufogó-szelepéből lett kiforgácsolva, az alsó sonkából lett kivágva a forgó Schieber bronz betéttel. A forgattyús tengely 4 db 40x17-es golyóscsapágyon forgott. A hajtókar fönt görgőkön, - a dugattyúcsapszegnél pedig Sachs-tűgörgős kosárban forgott. A hajtókar keresztmetszete "madárnyelv"-formájú volt. A dugattyú 60 mm-es csapszegfurata 1,5 mm-rel el volt tolva a forgásponttól. A kipufogódob a tank alatt volt, és bowden-nel lehetett nyitni-zárni. Az előgyujtás-szabályzást a lendkerék alatti racsnis karral lehetett állítani, ezen volt a schluss-gomb. Az öntőminták, az aluöntvények (két átömlős henger öntöttvas betéttel) és a forgácsolás a gyár kísérleti műhelyében készültek.



Összesen 10 db motort csináltam, ebből néhányat hosszú triebbel horgászladikra, rövid triebbel sporthajóra, és 1 db-ot pedig a versenypapucsra. A 10 motor összeszerelését én végeztem, és a papuccsal én versenyeztem. 10-es kompresszió-végnyomásnál, 100-as repülőbenzinnel, Castrol-R-olajjal, és 200-es gyertyával gyönyörűen zenélt a szerkezet. Indulásnál nagyon meg kellett szívatni, hogy beinduljon. A trieb két félből volt, a blokk és a trieb közötti meghajtó tengely alul-felül bordás volt. A benzin alumínium Druck-kannában volt, (ugyanez túrakategóriában 20 literes marmon-kannában.) A versenymotorom verte a Budai motorokat. Akkor König-ek nálunk még nem voltak, Eper keresztlépcsős, vászon-deckes papuccsal versenyeztem, ami mindössze 40 kg volt. A túrahajóm is két-beülős Eper-hajó volt. Jó lenne tudni, hogy hol vannak ezek a gépek, - egy állítólag még üzemel Baján egy ladikon seprű oldalmotorként.
1957. - Zámori 350, -(Zámori Ferenc) Boxer kétporlasztós Jikov, Pannónia lendkerék-gyújtás, víz feletti kipufogódob, egyéni öntőminták, - Melegen nem szeretett indulni, de Eper-Spied hajóval verte a mezőnyt.Egy db készült belőle.


1957. Gál 350. (Gál Zoltán) 350-es boxer, Budai hengerekkel, a motor hosszirányba szerelve, egyik oldalon két porlasztó, vele szemben két furulya. Romag lendkerék-gyújtás, benzines. A trieb egy műszaki csoda: tömör alumíniumból forgácsolva több darabból, az átmérő 80 mm, a hossza 200 mm, sarkantyú nem volt rajta., 3-ágú maszek csigája volt. 1 db készült belőle. (Eper sporthajóval én mint mitfahrer szereplek a csatolt 6. sz.képen.)



1958. NDK Delfin - alkoholos versenymotor.


Az azévi szezonban 3 módosított típust motoroztam szét (de a gyár "gratis" cserélte) /Berlin-Grünau-i, Dessau-i, Drezda-i versenyeken/ Volt alsókarterszívásos, felsőkarterszívásos, és hengerszívásos típus, IFA porlasztóval, MZ gyujtással, igen hosszú furulyával, ami futamonként letört, - a sok silenblokk ellenére is. NSZK gyártm.Danits-hajóval versenyeztem, az üzemanyagot egy a hajó orrában lévő felfújt traktorbelsőből egy PB gáz-reduktoron keresztül áramoltatott levegő nyomta.


Az alsókarterszívásos típusnál a porlasztó a tükörnél 10 cm-re volt a víztől, így fordulóban vizet tudott szívni. A hengerszívásosnál a dugattyún csak egy kordgyűrű volt, ami így leszegényítve besült. Különben vertem vele – ha szerencsém volt - a König-egyhengeres mezőnyt, később az MHSZ ezt kicserélte nekem kéthengeres König-re. 1962-ben ezt a Königet is lecserélték a legújabbra, ami már a nemzetközi mezőnyben is verhetetlen volt.
1958. Takács 250. (Takács József) A Weiss Manfred Motorkerékpárgyárban 2 db készül belőle. Minden öntvény egyedi készítésű, 2-hengeres, benzinüzemű, csizmás trieb-bel, Amal porlasztóval, Bosch lendkerék-gyujtással, kiherél Budai 350-es csigával. Az alsó búraöntvény egyben van a csizmával, a felső fél esztétikus lemezburkolatot kapott.


Több versenyen hajtottam Eper keresztlépcsős siklóhajón és túrakategóriában Eper túrahajón is., és mindig az élmezőnyben végeztem.
1959.Takács 350.WM motor, X-prototípus, 1 db készült belőle. Első versenyén egy Eper-Spied mahagóni hajón első helyen egy mentőhajó hullámán felborult, és a hajó elsüllyedt. Én voltam a mitfahrer. A motor soros, mondhatnám a legszebb eddig látott motorok egyike volt, a blokk homokfújva, a hengerfej imbuszcsavarokkal szerelve, a 3 fuvola bal oldalt krómozva, a 3 vízszintes Bing-porlasztó (P10 Pannónia) a jobboldalon, a blokk elején 900-as Wartburg trafósor. A porlasztók a hengeren 50 mm-es szilenblokk-stucnikon, a szívótorkok teniszlabdányi tölcsérekkel voltak szerelve. A trieb a Gál-féle miniatür volt. A gyári próbapadon kiaakasztotta a fordulatmérőt. A hajó úgy volt kialakítva, hogy a mitfahrer részére bal oldalon egy külön beülőnyílás volt több fogantyúval, körben belaticelezve. Kár érte, jó lenne ma is repeszteni vele egy kört, és szívni a ricinus illatát. Sajnos erről nincs képem.
1959-Wartburg 900-as gk-motorból (BéltekiJenő) 5 db készült.


A blokk és a forgattyúsház Wartburg öntöttvas, a víz alatti rész alumíniumöntvény-kipufgó, Fiat-Topolino gk-differenciál bolygó-kerék a trieb-ben, Csincsilla repülőgép-mágnes 3-ra lefelezve, 3 db 30-as O Jikov porlasztó, és az egészet egy nagyméretű alumínium búra takarta. 3 vizisít fél gázzal is kiemelt. - - - -
1959. Szekeres 400, (Szekeres Károly ) Tempo 3-kerekű kis teherautó blokkjából készült 4 db a Láng Gépgyár Motorcsónak Szakosztályában - DKW mágnesgyújtással és csizmás alutriebbel.
1959.. Kőnig elvek alapján lengyel GAD versenymotor Poznan-ban láttam előszö, - egy porlasztó, kéthengeres, Bosch mágnes-gyújtás, benzin-üzemanyag, csizmás túra-trieb, ennek ellenére két kályhacső-kipufogó, -350-es papucsokon szépen muzsikáltak. Állítólag 50 db készült túra kivitelben, kereskedelmi forgalomra. A 175-ös kat. majdnem König,



1960.. Strek 750 DKW blok-ból Bosch mágnesgyújtással. Csizmás trieb-kipufogóval,, két fél alumínium öntvén-burkolattal. A gyártott darabszám számomra ismeretlen, de valószínűleg sok készült belőle.
NDK - MZ 250 Schulz versenymotor, csak prototípus készült, Twin 2-hengeres, forgó Schieber-es, léghűtéses IFA porlasztókkal. Delfin trieb-bel, két túl hosszú furulyával, (a képen egyik letörve) "Futottak még" kategóriában végzett Dessau-ban.



Hát ezeket akartam leírni az utókornak, megörökítve az emlékeimet,
Szép volt...
Emil bácsi

 

Sebes Emil fényképalbuma