P.Europe műhelylátogatás
Régóta terveztük, hogy ellátogatunk abba a műhelybe, ahol készítik Magyarország egyetlen fahajóját a P.Europe-ot. A műhely Ecseren található. A két cégtulajdonos vezetett minket körbe: Schleer Ferenc és Szalai László.
Éppen egy 21 lábas motorost tekinthettünk meg félkész állapotában. Nagyon rendesek voltak, minden kérdésünkre szívélyesen válaszoltak és minden "kulisszatitokba" bevezettek minket. Elmesélték, hogy hogyan is jött az ötlet a hajó gyártására és miként építették meg első hajójukat. A legnagyobb érdekessége a műhelynek és az általuk készített hajóknak, hogy nem használnak "ipari" gépeket. Mint azt Lacitól megtudhattuk legnagyobb segítsége a kis kézi gyalu, melyet a legtöbbször használ. "-Itt minden egyedi, nincs két ugyanolyan hajó." Ha egy vevő igazán szépet és egyedit szeretne, itt aztán kiélheti a fantáziáját. Akár a tervezéstől kezdődően valósíthatja meg azt amit szeretne, bár természetesen nem ez a jellemző. A gyakoribb, hogy az alaptípusokat (15, 19, 21 és 24 lábas) legyártják, melyeket aztán úgy "öltöztetnek" fel, ahogy azt a vevő szeretné. Rengeteg saját ötlet valósítható így meg. Természetesen mindenki tudja, hogy milyen igényeket támaszt a hajó felé, mint pl.: hányan fogják használni a hajót, a túra vagy inkább a sport lesz a jellemzőbb, a régi veterán stílusú vagy inkább az újabb, modernebb belsőt szeretne-e. Ezeket mind saját magunk dönthetjük el és vihetjük a hajónkba a saját ízlésünket. Ezeknek a hajóknak semmi közük nincs az 10.000 számra gyártott, futószalagon, egy sémára készülő "szappantartókhoz".
A hajó formájának kialakításában - mint azt a készítőktől megtudtuk - mintául szolgát Schleer Ferenc H-Kovács típusú régi magyar fahajója. Mint azt később megtapasztaltuk ennek köszönhető, hogy a 21 lábas hajótest 8 személlyel is könnyedén siklásba jön az alapmotornak számító 3000cm3-es 130le-ős változattal. Azonban ez a siklás gyönyörű. Látszik a hajón, hogy erőlködés nélkül pillanatok alatt ül fel a víz tetejére és szemetgyönyörködtető látvány, amint dobja a vízoszlopot a hajó két oldalára. Ilyenkor látszik igazán a régi magyar mesterek hozzáértése a hajókészítéshez. Itt idézném Füke Sanyi bácsit amint egy nagy sebességű "szappanrtó" közelített a Dunabogdányi strand felé: "Látjátok fiacskáim, egy fürdőkád is siklásba jön, csak megfelelő méretű motor kell rá!" A fahajó varázsáról nehéz beszélni, hiszen az egy érzés, amit mindenkinek saját magának kell megtapasztalni. Az illata, a szépsége, a mahagóni gyönyörűen kirajzolódó erezetei egyszerűen magával ragadják az embert. A régi stílus és forma mellett rengeteg modern és korszerű megoldás található a hajón. A test készül benzines, dízel és villany motorral, így lehetővé válik a használata a Balatonon is. A benzines és dízel változatok a legmodernebb Z-kihajtású Volvo motort kapják. Itt nagy előnyre tesznek szert a sokat hasonlított Rivák-hoz és Boesch-ökhöz képest, hiszen azok egytől-egyig fix kihajtással készülnek így használatuk Magyarországon a folyóink adottsága miatt lehetetlenné válik.
Mi nagyon jól éreztük magunkat a műhelylátogatás alatt és mindenkinek csak ajánlani tudjuk ezeket a nagyszerű klasszikus és korszerű hajókat. Köszönünk mindent!
Balázs és Peti