Wiggi felújítása




Hajótest:
Gyártó: Hensa
Típus: Taifun Nr.: 111
Gyártási év: 1972
Anyaga: mahagóni
Hossza: 540 cm
Szélessége: 195 cm
Súly: 900 Kg

Motor:
Gyártó: Volvo
Típus: AQ130C - 270
Gyártási év: 1972
Teljesítmény: 130 Le


A hajót 1972-ben Svájcban készítették. Magyarországra 1997-ben érkezett, de itt már nem használták, egy tárolóban állt több mint 10 évet, amíg rá nem találtunk. A történelméről sajnos nem sokat sikerült kideríteni, ha bárki információkkal tud szolgálni erről a típusról, azt szívesen fogadjuk. Sem a test, sem a motor nem tűnt rossz állapotúnak, rohadás és elszíneződés nem látszott rajta. A decken a lakk pár helyen sérült volt és az oldalán a festés is pergett már le. Ekkora hajót még nem újítottunk fel soha, de gondoltuk megpróbáljuk, végül is nem láttunk olyan problémát, amit ne tudtunk volna saját erőnkből megoldani.



Miután a hajót haza szállítottuk, jobban átvizsgáltuk a testet. A festés sok helyen sérült volt és repedezett. A lakk már nagyon öreg volt és a decken pár helyen hiányzott néhány helyen pedig fel volt púposodva. A belső tér igen jó állapotúnak tűnt, különösebb hibát nem véltünk felfedezni. Már nagyon kíváncsiak voltunk a motor hangjára. Egy olajcsere, olajszűrő, és gyertyacsere után egy nagy, vízzel teli vödörbe helyeztük a csizmát és következett a várva-várt pillanat. 4. próbálkozásra már pöfögött is a motor. Egyenletes, mély hangja volt semmi nem zörgött, csörgött benne. Azonban pár perc elteltével sem jött hűtővíz, így inkább leállítottuk és elkezdtük keresni a hiba okát. Először a vízkerékre gyanakodtunk, de szétszedve nem volt olyan rossz állapotban. Próbaképp a vízkerékháztól induló csövet közvetlenül helyeztük a vödörbe és így tökéletesen szívott. Azonban ekkor újabb probléma merült fel, ugyanis a motort átjáró réz hűtővizet szállító csövek, minden csatlakozási pontnál spriccelni kezdtek. Az olajhűtőnél lévő vízcsőből pedig nem víz, hanem inkább vizes olaj jött. Eléggé elkeseríítővé vált a helyzet. Rájöttünk, hogy ez nekünk túl nagy falat, így szakemberhez vittük a hajót. Ott kiderült, hogy a motorolajba valahogy víz került. Az, hogy a motorba hogyan kerül víz, azonban csak úgy derülhet ki, ha teljesen szét szedik a motort. Így is lett. A motort elemeire szedték, és egy teljes nagyfelújítást kapott. Minden simering, minden csapágy, az utolsó kopott alkatrészig cserélve lett. A vízfelszívási problémára is fény derült, amikor a hajtómű is fel lett újítva. Egy hibás szimering miatt szívott levegőt, ezért nem tudott felmenni a víz a vízkerékig.

 

Amíg a motor a szerelőnél volt mi a hajótestet hazavontattuk és megkezdtük a felújítást. Elsőnek a motortérnek és a belső részeknek fogtunk neki. Amit csak tudtunk fáig csiszoltunk, az oldalkárpitokat és a szivacsokat pedig áthúzásra leszállítottuk egy szakemberhez, ahol beige színű műbőr borítást kapott. A motortér csiszolás után fehérre lett kikenve egy erre a célra kifejlesztett speciális motortérfestékkel. Ugyanezzel lett lekenve a padló is, melyre kék műfüvet szabtunk be. A következő fázisban a külső veretek leszereléséhez fogtunk hozzá. Minden patent, bika, dörzsléc eltávolításra került. Ezekután megkezdhettük a test külső csiszolását. A következő pár hét röviden összefoglalva: csiszolás, csiszolás, csiszolás... Miután kicsit jobbra fordult az idő a hajót elszállítottuk egy festőműhelybe ahol az egész oldalát lefújták. Első rétegben kapott egy alapozót, majd ezt követték a végső rétegek. Mediterrán fehér, 2 komponensű Iternational festéket használtunk. A festő szerint iszonyú nehéz vele dolgozni.

Miután elkészült a festés a maradék lakkot teljesen eltávolítottuk a deck-ről. A testet behúztuk egy raktárba ahol megkezdtük a külső és belső felület lakkozását. 2 komponensű International lakkot használtunk. Az egyes rétegek között csiszoltunk. A lakkozás végeztével a hajót hazahúztuk és megkezdtük a felpolírozott veretek felszerelését és az elektromos berendezések bekötését. Miután ezzel végeztünk a régi algagátlót lecsiszoltuk, majd hengerrel felvittük az újat. Ezután felragasztottuk a vízvonalat. A hajót visszaszállítottuk a szerelőműhelybe ahol a motort és a hajtóművet felszerelték.



A motor és a hajtómű felszerelése után rögtön vízre tettük a hajót. Könnyedén siklásba jött a test, bár a motor hangja a fedő nélkül iszonyú hangos volt. 4000-es fordulaton 40-45 km/h sebességre képes a hajó. Legfeljebb 5000-es fordulatig pörög fel a motor, ebben a tartományban 50-55 km/h mértünk. Meglepő, hogy a személyek száma nem befolyásolja jelentősen a teljesítményt. 7 felnőttel is ugyanolyan könnyedén siklásba jön a hajó, mint 2-fővel. Finombeállítások elvégzése után hazavittük a hajót és elvégeztük az utolsó simításokat. A belső teret összeszereltük, bekerültek az ülőkárpitok. Miután feltettük a motorburkolatot lényegesen csökkent a zaj. Még pár apróság hátra van, de ezzel véget ért a Wiggi felújítása.



A felújításban részt vettek: Csuka Zoltán, Kosdi Balázs, Benis Péter
A motort felújította: Tóth Gyula (06-20-9526644)