Ada felújítása

 "ADA"
A hajóra egy budapesti raktár mélyén találtunk rá. Első ránézésre jó állapotúnak tűnt, rögtön felkeltette az érdeklődésünk. Nem láttunk rajta sérülést, elszíneződést. Ami elsőre feltűnt a lakkozás állapota. Nagyon furcsa látvány volt, a lakk 5Ft-os nagyságú körökre össze volt zsugorodva és elég puha állagú volt. Ráadásul egy nejlonfólia maradványait is felfedezni véltünk már-már a lakkal egy réteget alkotva.

 

Anyaga: vörösfenyő palánkozás, kőris bordák és tükör, mahagóni és vörösfenyő deck
Építési év: 1966
Hossza: 650cm
Szélessége: 90cm
Oldalmagassága: 38cm


A hajóra egy budapesti raktár mélyén találtunk rá. Első ránézésre jó állapotúnak tűnt, rögtön felkeltette az érdeklődésünk. Nem láttunk rajta sérülést, elszíneződést. Ami elsőre feltűnt a lakkozás állapota. Nagyon furcsa látvány volt, a lakk 5Ft-os nagyságú körökre össze volt zsugorodva és elég puha állagú volt. Ráadásul egy nejlonfólia maradványait is felfedezni véltünk már-már a lakkal egy réteget alkotva.



Miután hazaszállítottuk rájöttünk, hogy - sajnos - az alja teljesen le van kenve valami rettentő rossz minőségű festékkel, ráadásul nem sajnálták róla az anyagot, ez a réteg kb. 2-3mm vastag volt. Arra az elhatározásra jutottunk, hogy először ezt, az alsó festékréteget próbáljuk eltávolítani. Munka közben rá kellett jönnünk, hogy a zöld réteg alatt egy újabb piros van. Fáradtságos munkával kezdett látszani a fa színe, már-már örülni kezdtünk de rá kellett jönnünk, hogy a piros festék alatt telibe glettelték a teljes hajófeneket. Ezek után a glettanyag eltávolítása következett. Miután a teljes hajófenék megtisztult, simára csiszoltuk.



A következő fázisban a hajó tetejéhez láttunk hozzá. A veretek eltávolítása után a lakkot teljesen eltávolítottuk, fáig csiszoltuk, az apró hibákat javítottuk.A testet visszafordítottuk, majd hozzáláttunk az oldalakhoz és a szegélylécek csiszolásához. Miután végeztünk rezgőcsiszolóval és kézzel egészen a nyers fa színéig csiszoltuk a testet, ügyelve, hogy teljesen eltávolítsuk a körcsiszoló használata által történt bemarásokat.



A munkánk talán legnehezebb része most következett, a belső rész. Nagyon koszos volt a hajó belülről úgy nézett ki, mintha az évtizedek óta lerakódott iszapra rálakkoztak volna. Vegyszerek, deltacsiszoló és rengeteg munkaóra után azonban ezt a részt is sikerült teljesen felcsiszolnunk. A későbbi gombásodás és egyéb elszíneződések elkerülése végett az egész hajót átkentük gombaölő szerrel.



Ezek után a hajó színének a kiválasztása következett. Vizes alapú, többféle színű pácokat vásároltunk és színmintákat készítettünk. Az alapszínek a mahagóni, cseresznye, dió és a paliszander voltak. Ezek ötvözetéből kevertük ki azt a színt melyet végül henger segítségével felhordtunk a palánkokra, ügyelve, hogy a gerincet és a védőléceket meghagyjuk eredeti színében. Miután a pác felhordásával végeztünk száradni hagytuk, majd finom csiszolópapírral ismét az egész testet átcsiszoltuk. Ekkor értünk el a lakkozáshoz. Mielőtt lakkoztunk volna átkentük alapozóval, mely segít, hogy a világos részek a későbbiekben is megtartsák az eredeti színüket, így valamelyest megállítja az elszíneződés folyamatát. A lakk felhordása ecsettel történt, az első réteg kb. 20%-os hígításával, így a fa mélyebb részei is jól magukba szívják. (Az "Ada" nevét matricából készítettük el és itt került felragasztásra.) A rétegek között finom csiszolópapírral átcsiszoltuk, gondosan kivárva a kötelező száradási időket. A veretek, a pallók és egyéb aprólékos munkák még hátra vannak, de télen sem szeretnénk unatkozni, így azok csak tavaszra lesznek kész .



Röviden és tömören így történt az "Ada" felújítása, remélem a végeredmény nem csak nekünk tetszik majd. A felújításban részt vettek: Kosdi Balázs, Csuka Zoltán, Benis Péter